top of page
Search
  • batelre

האם אתה יודע להקשיב? האם את טובה בהקשבה? איך משפרים הקשבה פעילה?

התוכן הזה נראה לי עוד יותר רלוונטי דווקא בימי מלחמה, כי בין התוצרים של הקשבה פעילה אפשר למצוא רוגע ומקום בטוח שבו אפשר לשתף.


נתחיל בחדשות הטובות - הקשבה פעילה היא מיומנות שניתן לתרגל ולפתח. מה זה דורש מאיתנו? כנות וכן והשקעת אנרגיה ומיקוד בצד השני, ללא שיפוטיות. כלומר, לשים לב מה מספר לך הצד השני לא רק במילים אלא מעבר למילים: מה הרגש שיושב מתחת למילים שלו, באיזה טון נאמרים הדברים, איזו שפת גוף מתלווה למילים שלו, לשים את עצמי בנעליו ולהקשיב תוך שאילת שאלות פתוחות שמוודאות הבנה נכונה. 

הנה שלושת המרכיבים להקשבה פעילה מוצלחת:


  1. תקשיבו למלוא המשמעות - מקשיב טוב קולט גם את מה שנאמר במילים וגם את הרגש שהדובר או הדוברת מעבירים תוך כדי שיחה. הבוקר למשל פגשתי בחורה מעניינת שסיפרה לי שהיא מרוצה בעבודה שלה. למעשה במשפט הזה היא הבהירה יחד עם הטון והבעת הפנים שהיא גם היתה שמחה למשהו אחר, עבודה אחרת. אתם יודעים איך זה כשמישהו "מרוצה" במילים שלו אבל… כן זה דרש ממני באמת להיות שם באותו רגע, יכולתי אפילו לעשות את זה טוב יותר כשאני עושה רפלקציה עכשיו יחד עם המאמר. 

  2. לאחר שהצד השני מסיים לדבר- מה שנדרש מאיתנו לעשות זה להגיב לרגש שהצד השני תקשר אלינו. לרגש. לא למילים. שאלות פתוחות יעזרו לנו למקד האם הבנו נכון. למשל בדוגמא שלי יכולתי לשאול שאלה כדי לפזר מעט מן העמימות, משהו כמו, אז רגע את אומרת שאת מרוצה אבל אני שומעת שיש משהו אחר בדברים שלך, יש משהו שממנו את פחות מרוצה בעבודה? שמתי את עצמי בנעליים שלה, בלי שיפוטיות, זה שלה, וככה השיחה המשיכה. ככה נוכל לבסס אמפתיה כנה עם הצד השני. 

  3. במאמר מדגישים שוב- לשים לב לכל מכלול התקשורת בשיחה- שפת גוף, מהירות הדיבור, טון או במילים אחרות כל מה שלא ורבלי - כדי לקבל את הרובד העמוק יותר של מה שנאמר לנו.


מסכמת לנו מה בין אמפתיה להקשבה פעילה - כשאנחנו משקפים בחזרה לדובר את הרגשות והמחשבות שלו או במילים אחרות מבינים אותו במקום שלו, זהו מרכיב האמפתיה שבא לידי ביטוי בהקשבה פעילה (יצא ממש סיכום בתיכון ;) מקווה שזה מובן ומחדד את הנקודה. מה שכן חשוב לשים לב, זה שאי אפשר לזייף הקשבה פעילה- צריך באמת להיות אכפת לנו מהצד השני כדי שננהג כך. זה מאמץ, זה מצריך אנרגיה - וזה נותן המון לצד השני.


תחשבו על הפעם האחרונה שמישהו באמת הקשיב לכם? איזו תחושה נפלאה זאת! לדעת שמישהו מקשיב עכשיו ולא רק כדי לענות, פרייסלס. 


הנה הקישור למאמר:



0 views0 comments

Commentaires


bottom of page